london, dag for dag

jeg tok ikke så mange bilder i london, for jeg var så sliten, som igjen gjør meg en smule uinspirert. energien jeg hadde ble brukt til å komme meg fra a til b, og å gjøre de tingene vi ville. og de bildene jeg tok, eller de fleste, ble ikke så fine. fargene og kvaliteten er rar, jeg vet ikke helt hvorfor. kanskje fordi det var overskya og grått (og kanskje fordi kamera sikkert trenger en rens). så det ble bilder av fine ting, enn fine bilder i seg selv.

vi fikk ikke gjort alt vi ville, langt i fra. sånn er det når london er en så fantastisk by med så mye flott å gjøre, man rekker aldri alt (tenk hvor fantastisk det blir å en dag få bo der!). vi fikk ikke matet ekorn, sendt kort, besøkt naturhistorisk museum (bildene til johanne er et plaster på såret), og vi fikk faktisk bare besøkt en av de mange veganse restauranten jeg hadde notert. men da har man alt en plan for neste gang, og så håper jeg da får få bo nærmere soho.

vi tok ikke undergrunden så mye heller, selv om jeg er kjempeglad i den. hvorfor klarer jeg ikke helt å sette fingeren på. men er veldig mange fine stasjoner da. denne gangen ble det bare for slitsomt. er ubehagelig å merke hvor mye dårligere jeg er blitt siden sist jeg var i london, bare på to små år…

vi bodde på london house hotell, som lå ved kensington garden square, som befant seg i et par av husene på bildet over. ganske fint, og veldig liten dobbeltseng, haha! (neste gang skal vi ikke tenke «en dobbeltseng går vel fint!»)

mandagen sov vi bare, som ikke var så rart da vi sto opp fire på morgenen for å rekke flyet. tirsdagen besøkte vi big ben og westminister abbey. ganske sykt hvor mye detaljer som er lagt inn i de bygningene.

tosammen

det var også den dagen hvor vi besøkte den ene veganske restauranten vi fikk tid til. jai, i 33 old compton street, asiatisk buffé. (tenkte å ta maten i et eget lite innlegg, tror ikke jeg egentlig fikk dokumentert så mye av den) det var da i soho, hvor det ligger masse veganske restauranter (derfor jeg vil bo nærmere neste gang, det er så fantastisk å få en meny hvor man vil spise alt!) og mange fine bygninger.

så gikk vi litt lengre bort for å se på neil’s yard som noen anbefalte meg her på bloggen. fargerikt og flott!

onsdag dro vi til camden, som var første gang for meg. var veldig fint og gøy å se, men veldig få av bodene på markedenehadde noe som interesserte meg (var veldig mange fine kjoler der, men når de er impotert fra kina blir de alt for korte til høye meg). tror nok jeg hadde trives enda merhadde det vært varmt og sommer (og jeg hadde hatt mer energi, men det gjelder jo egentlig alt).

(trykk og se så fine fugler vi møtte på, grønn og lilla!)

torsdag tok vi sånn guidet buss (viser bildene jeg tok på bussturen i eget innlegg, de er ikke så spennende). vi satt på taket og fikk raskt med oss alle typisk-london-steder uten å bruke noe energi. veldig greit! også kunne vi hoppe av og på som vi ville, så da var vi i picadelly cirkus for å svi av penger på dvder hos hmv, og på covenent marked.

for der er the moomin shop! angrer på at jeg ikke spurte om lov til å ta bilder inni… (tenkte å vise hva jeg kjøpte senere!)

sammen

etter bussturen gikk vi til primark (første gang jeg var der!) for jeg ville se om de hadde noen fine og billige sekker. hjelp for et galehus! fin sekk hadde de heller ikke.

siste dagen, fredagen, dro vi til portobello road i nothing hill, som også var en første gang for meg. (begynner jo å stusse litt over hva jeg har gjort alle de andre gangene jeg har vært i london…)

sammen2

det var så mange fine hunder der! og det matchet eierne sine skummelt mye.

der kom vi til slutt til et bruktmarked med mange rare og fine klær. det skulle også ligge en butikk der som kun selgte veganske klær og sko, men den fant vi ikke…

så dro vi en rask tur innom slottet, for mamma hadde ikke sett det i dagslys før.

og så kastet vi oss videre til imax kinoen. der så vi star wars i 3D, men den var ikke i imax format, så da tenkte vi «hei, avatar går i imax format i 3D etterpå, hvorfor ikke se den også?». og det var så bra! vi satt i de dyre setene høyt oppe, og de hadde tatt med masse ekstra scener som gjorde filmen hakket bedre. (blir alltid litt smådeprimert etter å ha sett den filmen, skulle gjerne levd sånn som de gjør på den planeten!)

og det var den londonturen! jeg savner alt byen så veldig veldig.

fra nå av tror jeg at jeg skal holde meg til å reise når det er sommer (/til steder det er sommer), for jeg har alltid mer energi da. men, det var en veldig fin tur selv om vi ikke orket så mye. vi fikk ikke så mye ut av kveldene da vi var tilbake på hotellet klokka 6 de fleste dagene, og da lå vi utslitt i senga resten av kvelden. noe som gikk greit da vi gjorde det beste ut av det med butikksnacks og filmer på macen, veldig kos!

man kan alltid gjøre det beste ut av ting!

• åh herregud så fint. sparar det här för min nästa london-tripp.

• Fine bilder :) Har kjempelyst til å dra til London :)

• Nå gleder jeg meg bare enda mer til jeg skal til London om 3 uker! Jeg skal dit på klassetur da, men vi skal være der i 5 dager og får en del fri. Jeg har faktisk aldri vært i London heller, så jeg må leke litt turist også :)

• Maren

Hei :) jeg skal reise til london igjen i sommer, og jeg lurte bare på om du kunne fortelle litt mer om hotellet?:) tidligere har vi bodd på et veldig fint og billig ett, men vi skulle gjerne likt å oppgradert litt. Derfor har vi sett på house hotell, og når jeg så du hadde vært der så ahdde det vært fint å sett hva du syns?:)

• tinekatrine

det var et fint hotell det, bare pass på å få et rom med flere senger, hehe. resepsjonen er åpent hele døgnet, og de var veldig koselige. og det er heis! og gratis internett i loungen. og veldig fint område. og gaten det ligger rett ved (quensway) er full av restauranter og butikker og taxier og tbane- og busstasjoner. tbanestasjon rett ved også! så jeg syns det var et bra hotell :) bare ikke få dem til å bestille taxi for dere, da bestiller de vist sånn veldig dyr bil.. vi endte med å betale 20 pund for noe som ville kostet 8 med en vanlig taxi, så yey..

• Jeg syns du er beundringsverdig flink til å gjøre det beste ut av din situasjon! Klapp på skuldern. :) Syns det så kjempefint ut jeg. Jeg vil også til London… men har null penger til det.

• Blir aldri lei av å sjå på britiske murhus.

• åh herregud, innser først nå hvor utrolig kjipt det er å bo i oslo. synes bildene ble fine jeg, og du fikk jo gjort ganske mye! skulle så sykt ønske at vi hadde fått til å dra til london på klassetur, men københavn blir sikkert også ganske bra. #storbyferiebehov

• Nydelige bilder Tine, så herlig ut! Synd du ikke orket så mye, håper du får gjort de tingene du ikke rakk neste gang.

• det du fikk gjort er veldig fint da! jeg er ikke SÅ glad i london, men nå fikk jeg lyst til å dra dit igjen :)
    & jeg gleder meg til Mummi oppdatering! hii

• Åå, kommer ikke over hvor heldig du er som har vært i London.. åh.

// Du trykker bare på den «taggete» firkanten øverst i venstre hjørne! Da fjerner du rammen :) (se bilde her: http://i39.tinypic.com/9lfvqw.png)

• Så gøy å lese :-) innholdsrik uke må jeg si. Syns bildene var fine, jeg.. Men jeg har aldri tenkt over at kameraer må renses :-o jeg har hatt mitt i snart 3 år nå, så kanskje det er noe jeg også burde tenke på?

Undergrunnen er forvirrende synes jeg. Det er greit når man er et sted lenge, men de første dagene er grusomme. De gangene jeg har vært i NY har jeg heldigvis vært sammen med folk som kjenner banene veldig godt, og derfor har jeg kommet fort inn i det.. London har jeg derimot ikke prøvd ut, da jeg bare har vært 2 timer der en gang i blant, på vei til andre steder i England eller fjernere strøk. Har veldig lyst å reise dit og oppleve byen også da, spesielt når jeg ser og hører fra folk som har vært der.

• fantastisk fine bilder! har forresten et helt likt bilde av big ben nedenfra, hehe.

• london virker så fint. så utrolig fint.

• Hva snakker du om jente, bildene er jo kjempefine! :) London er en flott by ^^

• London! <3 Jeg skal dit snart, heldigvis.

• Så mykje fint! Synest du har tatt mange nydelege bilete, eg. Sjølv drar eg til London om åtte dagar, kjenner eg lengtar etter å høyre menneske snakke engelsk rundt meg.

• der du bodde ligner på et av stedene jeg bodde. og så i en av kommentarene du svarte på skrev du queensway, og da er det i alle fall samme område! ser ut som om du hadde en veldig fin tur. merker at jeg savner london nå. årh…

• Fy søren, nå har jeg kost meg med bildene dine. Portobello Road, Camden (hestetunnellen er nesten skummel!) og Covent Garden er noen av mine favoritter. London for alltid, hoho!

• Så ut som en veldig bra tur tross mangel på energi. Helt enig i at sånne turistbusser er veldig greie, det er jo turistklisjeen over alle turistklisjeer, men man får jo sett mye uten å måtte styre med å komme seg fra a til b til c til d.

Btw det var en jente på universitetet mitt som kledde seg ut som en avatar person i forrige uke i anledning karneval, og holdt en presentasjon kledd sånn helt blå i ansiktet og greier. franskmenn altså.